Patienters och närståendes kunskap tas tillvara på alla nivåer i systemet för kunskapsstyrning, till exempel genom att patienter och närstående ingår i grupper och att kunskap inhämtas från patientenkäter, registerdata, intervjuer, fokusgrupper med mera.
Principer i korthet
- Respektive processtöd ansvarar för rekrytering av patienter och närstående.
- Respektive region ansvarar för interna administrativa processer, introduktion och ersättningar för de grupper som regionen har värdskap för.
- Ersättningsfrågor besvaras av respektive processtöd.
- Rekrytering sker samtidigt med övriga medlemmar i en grupp eller så snart som möjligt.
- Uppdraget, tidsåtgång och ersättning dokumenteras i en överenskommelse.
- Introduktionen ska innehålla gruppens syfte och uppdrag, deltagarnas roller samt en beskrivning av kunskapsstyrningsorganisationen.
- Beslutsprocesserna ska vara öppna och tillgängliga för alla medverkande.
- Patienters och närståendes medverkan ska utvärderas.
- Ersättningen baseras på skattepliktigt arvode och reseersättning enligt nationell modell.
Rutiner och ersättningsnivåer
Ersättningsnivåer fastställs årligen och framgår i avsnittet 4.4.2 Ersättning för möte/aktivitet i den nationella rutinbeskrivningen.
Nationell rutin för patient-, brukar- och närståendemedverkan (pdf)
Rutin för patient- och närståendemedverkan i Sydöstra sjukvårdsregionen
Mall för överenskommelse mellan patient-/närståendeföreträdare och uppdragsgivare
Jävsdeklaration för patienter och närstående (Wordmall)
Patientföreträdare i arbetsgrupper, Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård
Kontakt
Region Kalmar län
Emelie Ingvarsson
emelie.ingvarsson@regionkalmar.se
Region Jönköpings län
Louise Nordlund Johansson
louise.nordlund.johansson@rjl.se
Region Östergötland
Christian Andersson
christian.andersson@regionostergotland.se
Senast uppdaterad 8 oktober, 2024 av conny.thalin@rjl.se